× 
Klik in dit venster
op: http://heiligen.net
om naar die site over te stappen.

Sluit het venster om te blijven.

welkom menu contact zoeken
KalenderOude testamentNieuwe testamentHeiligenKerkenAnders...
 Pater Dries van den Akker s.j., de auteur van verreweg de meeste meditaties, overleed 30 oktober 2022
Heilige Maria, Moeder Gods   hele raam

De Nieuwtestamentische afbeelding
Links Maria, in een blauw ondergewaad en een witte mantel met gouden bies. Achter haar: haar man Jozef in paars en bruin. Beiden liggen op hun knieën in aanbidding voor het kind rechts. Boven hun hoofd zweeft een engel, eveneens in aanbidding. Rondom het kind knielen nog eens drie engelen. Boven hen: drie herders die ook vol eerbied naar het kind staren. Aan hun kant van de afbeelding is nog juist een ezel zichtbaar. Aan de andere kant van de raamspijl: de os. Op de achtergrond houten staanders en balken die een stalconstructie suggereren.
We zijn aanwezig bij het Kerstgebeuren in de stal van Bethlehem, waar Jezus geboren werd.

Waarom deze afbeelding bij deze bede uit het Wees Gegroet?
Deze afbeelding is een illustratie bij het geboorteverhaal van Jezus zoals we het vinden bij Lukas 2,6-19. Nadat hij heeft verteld dat Maria, hoogzwanger, met haar man Jozef van Nazareth naar Bethlehem moest reizen vanwege een volkstelling, vervolgt hij: ‘Terwijl zij daar verbleven, brak het uur aan waarop zij moeder zou worden; zij bracht haar zoon ter wereld, haar eerstgeborene, wikkelde hem in doeken en legde Hem neer in een kribbe, omdat er voor hen geen plaats was in de herberg.’
Herders die in de buurt hun kudden bewaken worden door een engel op de hoogte gebracht van dit heugelijke feit: “Heden is u een Redder geboren, Christus de Heer, in de stad van David. En dit zal voor u een teken zijn: gij zult het pasgeboren kind vinden, in doeken gewikkeld en liggend in een kribbe.” [-] Ze haastten zich er heen en vonden Maria en Jozef en het pasgeboren kind, dat in de kribbe lag. Toen ze dit gezien hadden, maakten ze bekend wat hun over dit kind gezegd was. Allen die het hoorden, stonden verwonderd over hetgeen de herders hun verhaalden. Maria bewaarde al deze woorden in haar hart en overwoog ze bij zichzelf.’
Maria’s houding lijkt een illustratie bij: ‘Zij bewaarde al deze woorden in haar hart en overwoog ze bij zichzelf.’ De kribbe gaat schuil onder de doeken die er vol eerbied overheen zijn gespreid. Nog juist is er een puntje stro zichtbaar dat er onder tevoorschijn komt. Van de armelijke omstandigheden waarin Jezus geboren werd, is op de afbeelding geen sprake meer. Voor de kunstenaar spreekt dit alles veeleer van een hemelse schoonheid.

De Oudtestamentische afbeelding
Rechts zit een koning op zijn troon, statig en rijk gekleed in een rode mantel en goudkleurig borstharnas. Hij heeft een kroon op zijn hoofd en een scepter in zijn linkerhand. Hij luistert naar de man tegenover hem die een blauwe profetenmantel draagt en zijn linkerhand bezwerend heeft opgeheven.
Het gaat hier om de profeet Jesaja die voor koning Achaz verschijnt en daar zijn beroemde profetie uitspreekt: “Zie de jonge vrouw is zwanger, en zal een zoon ter wereld brengen, en gij zult hem de naam Immanuel geven” (Jesaja 7,14). In de traditie van de christenen is die tekst altijd toegepast op Maria, temeer omdat zij niet lazen: ‘… de jonge vrouw is zwanger,’ maar ‘de maagd is zwanger en zal een zoon baren en gij zult hem de naam Immanuel geven.’ Die naam betekent: ‘God met ons!’
Vanaf de eerste eeuwen werd dit vers beschouwd als een voorspelling van Jezus die uit een maagd geboren zou worden. Vandaar dat men van Jezus zei dat Hij én mens was (want ‘gewoon’ uit een vrouw geboren) én God (want niet door toedoen van een man, maar door goddelijke inwerking verwekt). Op basis van dit inzicht durfde men uiteindelijk ook van Maria te zeggen dat zij ‘God-barend’ (‘theo-tokos’) genoemd mocht worden: Moeder van God.

© beeldmeditaties.nl

Over beeldmeditaties Voorbereiding
Inrichting website Leeswijzer
Auteurs / Afb. Alle 435 meditaties